- Podpora
- Kybernetická bezpečnost
- Jak chránit počítač
Jak chránit počítač
Nepřihlašujte se na počítač jako administrátor, pokud to není nutné. Škodlivé programy umí na administrátorském účtu napáchat hodně škody. Přihlašujte se na počítač jako běžný uživatel.
Antivirový program je základ, o němž se nediskutuje. Antivirový program odhalí nejen škodlivé programy, ale i programy, které vypadají legálně, ale obsahují škodlivý kód. Jakmile vás antivirus upozorní, že je stránka nakažená, nikdy na ni nevstupujte. Vždy se řiďte pokyny antivirového programu.
Aktualizujte antivirový program. Neaktualizovaný antivirový program vás neochrání dostatečně, protože není schopen odhalit nové typy virů, které vznikají každý den a jsou stále vynalézavější.
Pravidelně kontrolujte počítač antivirovým programem. Doporučujeme v pravidelných intervalech (např. jednou týdně) zkontrolovat veškerý obsah počítače. Kontrola může být i automatická.
Nestahujte nelegálně obsah z internetu. Útočníci rádi využívají atraktivní programy, které šíří zadarmo na internetových úložištích. K tomu rádi přibalí i nějaký ten vir.
Používejte pouze legální verzi operačního systému. U software pořízeného legálně máte kromě jiného zajištěnou aktualizaci přímo od výrobce. Neaktualizovaný software není schopen se bránit novým virům a není schopen ochránit citlivá data.
Certifikát je váš klíč do banky. Je potřeba jej chránit stejně jako klíče od bytu nebo auta.
Používejte certifikát pouze na známém počítači. Pokud musíte neznámý počítač využít, využijte anonymního prohlížení (prohlížeč neukládá žádná data o vás do historie), popř. po odhlášení z internetového bankovnictví vymažte historii prohlížení.
Nastavte si u certifikátu silné heslo. Heslo by mělo mít alespoň 8 znaků. Nesmí to být slovo, které má nějaký význam. Útočníci luští hesla pomocí slovníků a známé slovo, které se v nich vyskytuje, jsou schopni rozluštit velice rychle. Sílu hesla zvýšíte využitím čísel a dalších znaků, jako je interpunkce nebo kombinace malých a velkých písmen.
Vytvořte si zálohu certifikátu. Uložte si certifikát jako soubor s příponou *.p12 a tento soubor si uložte na bezpečné úložiště, např. na osobní USB disk. Z počítače pak soubor vymažte. Nikdy neukládejte certifikát na sdílená internetová úložiště (např. na www.ulozto.cz). USB pečlivě uschovejte.
Heslo nebo PIN nikdy nikomu nesdělujte. Nikdy. Nikomu. Ani banka, policie nebo nejbližší rodinný příslušník nemají právo znát tyto údaje.
Heslo ani PIN si nikam nepoznamenávejte. Pokud si heslo nebo PIN někde zapíšete, riskujete, že tento papírek někdo najde a údaje zneužije. Stejně tak je chybou ukládat si PIN a heslo do mobilu. PIN a veškerá hesla si jednoduše zapamatujte a všechny dokumenty (obálku s přiděleným PIN) zničte.
Cílem útočníků je propašovat do vašeho počítače nebo telefonu škodlivý software. Díky němu pak mohou získat citlivá data (certifikát, hesla, PIN, údaje o platební kartě), se kterými potom obchodují a využívají je k vykradení účtu. Nejedná se o technicky náročné metody, naopak. Většinou se snaží zmást uživatele a vzbudit důvěru.
Stalo se. Co teď?
Otevřeli jste závadnou přílohu? Zareagovali jste na e‑mail a zadali jste svoje heslo nebo číslo karty?
- Ihned kontaktujte svoji banku a zablokujte svoji platební kartu. Volejte Podporu karet KB Komerční banky: +420 955 512 230.
- Vyčistěte si počítač a změňte veškerá hesla ke službám, které používáte.
- V případě telefonu vraťte nastavení do stavu z výroby (factory reset) nebo kontaktujte servis výrobce.
Phishing je velice zákeřná metoda podvodníků, kterým jde o jediné – o číslo vaší platební karty nebo přístupové údaje k vašemu internetovému bankovnictví. Mohou na vás zaútočit na různých místech na internetu. Často předstírají, že jde o seriozní on-line platební bránu či web vaší banky. Jde přitom o podvrh!
Stalo se. Co teď?
Zadali jste někde číslo platební karty nebo heslo do svého bankovnictví a nejste si jistí, zda se nejedná o podvod?
- Ihned kontaktujte svoji banku a zablokujte svoji platební kartu. Volejte Podporu karet Komerční banky: +420 955 512 230.
- Vyčistěte si počítač a změňte veškerá hesla ke službám, které používáte.
- V případě telefonu, vraťte nastavení do stavu z výroby (factory reset) nebo kontaktujte servis výrobce.