Vishing

Co je vishing

Co je vishing

Jak se bránit

Jak se bránit

Vishing [višink]

Vishing je zkrácený název pro voice phishing. Na rozdíl phisingu (zasílání podvodných SMS a e-mailů) útočník v tomto případě své oběti volá. Za použití velmi přesvědčivých technik se snaží vylákat údaje z platební karty, přístupy do internetového bankovnictví, nebo donutit uživatele přímo k poslání peněz. 

Obvykle vishing provádí buď konkrétní člověk nebo sofistikované automatické systémy, které umí velice přesvědčivě převést text na řeč. Útočník se snaží pomocí psychologického nátlaku (sociální inženýrství) vylákat z uživatele data pro převod peněz – osobní údaje, přihlašovací údaje do internetového bankovnictví nebo platební údaje ke kartě (číslo karty, platnost, jméno držitele a hlavně CVC/CVV kód).

Útočník

Vishingér je poměrně nebezpečná příšera, která operuje v opuštěných callcentrech a telefonních budkách. Tento nenasytný predátor se živí penězi podvedených bankovních klientů, na které útočí v úředních hodinách.

Vishingér Kyberpříšera
VISHINGÉR: „Haló, tady bezpečnostní pracovník vaší banky! Nadiktujte mi rychle heslo do bankovnictví“

Jeho taktika, známá jako vishing (voice phishing), spočívá zpravidla ve vydávání se za bezpečnostního pracovníka banky (kterékoli banky včetně české národní). Po telefonu obvykle zní velmi sebevědomě a značně naléhavě. Citlivé údaje Vishingér vymáhá prostřednictvím smyšlených příběhů – například, že se někdo naboural do vašeho účtu. Jeho cílem je získat uživatelské jméno a heslo do vašeho internetového bankovnictví a telefonní číslo pro ověření přístupu z nového zařízení. Následně se přihlásí do vašeho internetového bankovnictví a vysaje vaše úspory z účtu.

Je důležité si pamatovat – banka nikdy nechce vaše heslo nebo pin k bankovnictví či kartám. Vždy pečlivě kontrolujte, co potvrzujete svým bankovním digitálním klíčem. Máte-li podezření na podvod, neváhejte ukončit hovor a zavolat zpět na veřejně dostupné číslo naší klientské linky: +420 955 551 552.

Aktuální útoky

Jak se bránit vishingu

Volající podvodník se může vydávat prakticky za kohokoli. Často se představuje jako pracovník banky, policista, pracovník ministerstva, zaměstnanec bezpečnostního oddělení různých institucí nebo dokonce jako váš rodinný příslušník či přítel.

Ať vám volá kdokoli a naléhá, abyste sdíleli své citlivé údaje, jako jsou hesla, PIN ke kartám apod., měli byste zbystřit a klidně hovor ukončit. Zda se jedná o podvodný hovor, si můžete ověřit několika způsoby.

Co dělat, když volá „pracovník banky“

Banka nikdy nežádá citlivé údaje po telefonu. V případě, že vám volá někdo, kdo se představí jako pracovník Komerční banky, požádejte ho o ověření. Pokud používáte KB Klíč pro přihlášení do internetového bankovnictví a potvrzování plateb, zobrazí se vám v něm při ověřování jméno volajícího a komunikační kód. Pokud je volající skutečně pracovník banky, vidí u sebe stejný kód a může vám ho tedy sdělit. Když se shoduje s kódem ve vašem KB Klíči, máte jistotu, že mluvíte se skutečným zaměstnancem banky.

Další možností je ověření hovoru přes Kontaktní centrum KB nebo u vašeho bankovního poradce. Uveďte telefonní číslo, ze kterého vám bylo voláno, a jméno volajícího.

Pamatujte si – banka nikdy nepožaduje vaše heslo nebo PIN k internetovému bankovnictví či kartám. Pečlivě kontrolujte, co potvrzujete KB Klíčem. Máte-li podezření na podvod, neváhejte hovor ukončit a zavolat na veřejně dostupné číslo klientské linky: +420 955 551 552 nebo na bezplatnou infolinku 800 521 521.

Co dělat, když volá někdo, kdo se představí jako policista, finanční úřad, advokát nebo jiná instituce

V tomto případě může jít o sofistikovaný podvod. Může vám být řečeno, že musíte neprodleně převést peníze, zpřístupnit bankovnictví nebo poskytnout údaje ke kartě, protože vám údajně hrozí nebezpečí. Podvodníci často zvyšují důvěryhodnost tím, že krátce nato zavolá „policie“, „celní správa“ nebo jiná „instituce“, přičemž využívají jméno skutečného úředníka, které lze nalézt na webu.

Platí však, že ani policie, ani žádná jiná instituce po vás nikdy nebude požadovat přístupové údaje k bankovnictví, PIN ke kartě nebo celé číslo karty včetně CVV kódu.

Při jakémkoli podezření si můžete informace ověřit přímo u policie nebo ve vaší bance, abyste se ujistili, že se nejedná o podvod.

Někdo už získal moje údaje

Zabraňte větším škodám a ihned zavolejte do banky

+420 955 512 230

+420 955 512 230

Nonstop blokace karet
+420 955 551 552

+420 955 551 552

Kontaktní centrum KB
po–⁠pá 7:00-⁠22:00, so–⁠ne 8:00-⁠22:00
Další kontakty
Self service