- Podpora
- Kybernetická bezpečnost
- Typy útoků
- Phishing
Phishing
Rozesílání e-mailů s odkazem na podvodné stránky, které vizuálně vypadají jako například stránky banky, přepravní firmy apod.
Tuto techniku používají podvodníci na internetu k získávání citlivých údajů, například hesel, čísel platebních karet včetně CVC kódu ze zadní strany karty, přihlašovacích údajů do internetového bankovnictví a následně přístupu k penězům na vašem účtu.
Podle statistik je takzvaný phishing (kombinace anglických slov fishing a phreak) vůbec nejčastější formou internetového podvodu a jen minulý rok byl zodpovědný za 46 % všech okradených.
Protože je Phishingér stydlivější, osobně svým obětem nevolá, ale vše začíná nahozením udičky – tedy zasláním e-mailu. A pak už jen vyčkává, jestli se chytíte. Phishingér rozesílá podvodné e-maily hromadně a mohou mít tisíce různých podob. Většina jich vypadá na první pohled velmi přesvědčivě. Podvodník se může vydávat za kohokoli, od bankovních institucí a přepravních společností až po charitativní organizace.
Ve většině případů po vás Phishingér pod smyšlenou záminkou vyžaduje citlivé údaje, například číslo karty, PIN kód nebo heslo do internetového bankovnictví.
Podvodník může usilovat také o přístup na vaše sociální sítě, aby získal další citlivé údaje, nebo aby se za vás mohl vydávat a případně tak podvedl i vaše blízké.
Pro úspěšnou obranu proti phishingu je důležitá ostražitost. Podvodník se může vydávat za bankéře nebo policistu či jiné úřední osoby. Jeho požadavky mohou být díky sociálním sítím i velmi osobní, což útok dělá snadno uvěřitelným.
Existuje několik znaků, které vám napoví, že s touto žádostí není něco v pořádku.
Rozpoznání podvodného e-mailu
- Nesprávná doména v e-mailové adrese
- Píše vám neznámý člověk. Jak si ověřit identitu
Stránka z poskytnutého odkazu je podezřelá
- Odkaz vede na podvržené stránky. Jak zkontrolovat adresu
- Stránka požaduje plné údaje ke kartě
- Stránka požaduje vaše přihlášení do banky
Situace působí neodkladně
- Pisatel chce, abyste jednali rychle a cítíte se pod tlakem
- Když vám někdo vyhrožuje vážnými důsledky
Důvod požadavku může být i velmi osobní
- Útočníci využívají informace ze sociálních sítí o vašich vztazích a aktuálním stavu
- Může se jednat o žádost o peníze pro rodinného příslušníka (falešná těžká situace, potíže na cestách, únos)
- Ve stresových situacích mozek reaguje zkratkovitě, a to je přesně Phishingérův cíl
Když si nejste jisti, zkuste situaci ověřit. Zavolejte lidem, kterých se situace má údajně týkat. A naopak také ověřujte volajícího, jestli je skutečný. Například zavolejte do banky nebo na policii a zeptejte se, zda daný pracovník řeší skutečně váš případ. Identitu bankéře si snadno ověříte přes KB Klíč.
Nikdy cizímu člověku (ani z banky) neprozrazujte vaše přihlašovací údaje a nezadávejte je do podezřelých stránek. Nikomu nedávejte vzdálený přístup ke svému počítači, zejména, když jste přihlášeni do internetového bankovnictví. Nikdy nepotvrzujte v KB Klíči požadavky, které jste sami nezadali (je to známka toho, že někdo zneužívá váš účet) a pečlivě kontrolujte, co potvrzujete. Pokud podvodnou transakci sami potvrdíte, nemusí se na ni vztahovat pojištění účtu.
+420 955 512 230
+420 955 551 552
po–pá 7:00-22:00, so–ne 8:00-22:00
Další kontakty
Ze zahraničí: +420 955 559 550
E-mail: kbplus@kb.cz
Hovor s textovým přepisem
Dotaz ve znakovém jazyce