Phishing

Podvodný email s účelem získání karty nebo PINu
Co je phishing

Co je phishing

Jak se bránit

Jak se bránit

Phishing [fišink]

Rozesílání e-mailů s odkazem na podvodné stránky, které vizuálně vypadají jako například stránky banky, přepravní firmy apod. 

Tuto techniku používají podvodníci na internetu k získávání citlivých údajů, například hesel, čísel platebních karet včetně CVC kódu ze zadní strany karty, přihlašovacích údajů do internetového bankovnictví a následně přístupu k penězům na vašem účtu.

Útočník

Vůbec nejbohatší podvodnou příšerou je Phishingér. Známý také jako Vishingérův starší stydlivější brácha se zálibou v rybaření.

Phishingér
PHISHINGÉR: „Vážená rybko, zabereš mi na chleba? Došly mi už žížaly, ale peněz je mi třeba!“

Podle statistik je takzvaný phishing (kombinace anglických slov fishing a phreak) vůbec nejčastější formou internetového podvodu a jen minulý rok byl zodpovědný za 46 % všech okradených.

Schéma podvodu

Protože je Phishingér stydlivější, osobně svým obětem nevolá, ale vše začíná nahozením udičky – tedy zasláním e-mailu. A pak už jen vyčkává, jestli se chytíte. Phishingér rozesílá podvodné e-maily hromadně a mohou mít tisíce různých podob. Většina jich vypadá na první pohled velmi přesvědčivě. Podvodník se může vydávat za kohokoli, od bankovních institucí a přepravních společností až po charitativní organizace.

Ve většině případů po vás Phishingér pod smyšlenou záminkou vyžaduje citlivé údaje, například číslo karty, PIN kód nebo heslo do internetového bankovnictví.

Podvodník může usilovat také o přístup na vaše sociální sítě, aby získal další citlivé údaje, nebo aby se za vás mohl vydávat a případně tak podvedl i vaše blízké.

Aktuální útoky

Jak se phishingu bránit

Pro úspěšnou obranu proti phishingu je důležitá ostražitost. Podvodník se může vydávat za bankéře nebo policistu či jiné úřední osoby. Jeho požadavky mohou být díky sociálním sítím i velmi osobní, což útok dělá snadno uvěřitelným.

Rozeznání phishingového útoku

Existuje několik znaků, které vám napoví, že s touto žádostí není něco v pořádku.

Rozpoznání podvodného e-mailu

  1. Nesprávná doména v e-mailové adrese 
  2. Píše vám neznámý člověk. Jak si ověřit identitu


Stránka z poskytnutého odkazu je podezřelá

  1. Odkaz vede na podvržené stránky. Jak zkontrolovat adresu
  2. Stránka požaduje plné údaje ke kartě
  3. Stránka požaduje vaše přihlášení do banky


Situace působí neodkladně

  1. Pisatel chce, abyste jednali rychle a cítíte se pod tlakem
  2. Když vám někdo vyhrožuje vážnými důsledky

Důvod požadavku může být i velmi osobní

  1. Útočníci využívají informace ze sociálních sítí o vašich vztazích a aktuálním stavu
  2. Může se jednat o žádost o peníze pro rodinného příslušníka (falešná těžká situace, potíže na cestách, únos)
  3. Ve stresových situacích mozek reaguje zkratkovitě, a to je přesně Phishingérův cíl

Všechny informace si ověřte

Když si nejste jisti, zkuste situaci ověřit. Zavolejte lidem, kterých se situace má údajně týkat. A naopak také ověřujte volajícího, jestli je skutečný. Například zavolejte do banky nebo na policii a zeptejte se, zda daný pracovník řeší skutečně váš případ. Identitu bankéře si snadno ověříte přes KB Klíč.

Nedávejte přístup

Nikdy cizímu člověku (ani z banky) neprozrazujte vaše přihlašovací údaje a nezadávejte je do podezřelých stránek. Nikomu nedávejte vzdálený přístup ke svému počítači, zejména, když jste přihlášeni do internetového bankovnictví. Nikdy nepotvrzujte v KB Klíči požadavky, které jste sami nezadali (je to známka toho, že někdo zneužívá váš účet) a pečlivě kontrolujte, co potvrzujete. Pokud podvodnou transakci sami potvrdíte, nemusí se na ni vztahovat pojištění účtu.

Někdo už získal moje údaje

Zabraňte větším škodám a ihned zavolejte do banky

+420 955 512 230

+420 955 512 230

Nonstop blokace karet
+420 955 551 552

+420 955 551 552

Kontaktní centrum KB
po–⁠pá 7:00-⁠22:00, so–⁠ne 8:00-⁠22:00
Další kontakty
Self service