Falešný šéf

Kdo je falešný šéf

Kdo je falešný šéf

Jak se bránit

Jak se bránit

Kyberpodvod známý jako falešný šéf (nebo také CEO fraud) je jednou z nejnebezpečnějších forem podvodu, která může zasáhnout firmy všech velikostí. V tomto podvodu se útočník vydává za vrcholového manažera společnosti, často přímo za generálního ředitele (CEO), a kontaktuje zaměstnance s urgentní žádostí o provedení finanční transakce.

Jak podvod falešný šéf probíhá

Podvodníci nejprve shromáždí informace o firmě, jejích vedoucích pracovnících a zaměstnancích, kteří mají možnost zadávat platební příkazy. Sledují sociální sítě, webové stránky společnosti nebo dokonce e-maily, aby získali představu o struktuře firmy, vztazích mezi zaměstnanci a aktuálních projektech. Jakmile mají dostatek informací, zaútočí.

  1. První kontakt: Útočník, který se vydává za šéfa, obvykle kontaktuje podřízeného, například finančního ředitele nebo účetního. Tento kontakt může proběhnout prostřednictvím e-mailu, SMS nebo dokonce telefonického hovoru.
  2. Vytváření tlaku: Podvodník zdůrazňuje naléhavost situace a často využívá moment, kdy je skutečný šéf nedostupný (například na služební cestě nebo dovolené). Vytváří dojem, že transakce je velmi důležitá a musí být provedena okamžitě, bez jakéhokoli zdržení nebo ověřování.
  3. Falešné pokyny: Útočník poskytne instrukce k provedení platby na určitý účet, který podvodník ovládá. Tímto způsobem může oběť neúmyslně převést značné částky peněz přímo na účet podvodníka.

Jak odhalit falešného šéfa

  • Náhlé a neobvyklé požadavky: Pokud dostanete žádost o platbu, která je neobvyklá, zejména pokud se týká vysoké částky a má být provedena okamžitě, zpozorněte.
  • Komunikace z neznámých zdrojů: Pokud žádost přichází z neobvyklé e-mailové adresy nebo telefonního čísla, je to varovný signál. Podvodníci často používají falešné nebo mírně pozměněné e-mailové adresy, které na první pohled vypadají legitimně.
  • Tlak na rychlé jednání: Pokud vám někdo říká, že musíte jednat okamžitě a nedá vám čas ověřit si žádost, měli byste být obzvlášť opatrní. Tlak na rychlé jednání je typickou taktikou podvodníků.

Útočník

Obdrželi jste e-mail od nadřízeného s dotazem na výši zůstatku a prosbou o zaslání expresní platby? Zpozorněte! Možná jste právě narazili na Falešéfa!

Falešéf - Podvodník vydávající se za falešného šéfa
FALEŠÉF: „Zdravím kolego, mám na vás prosbičku, vytunelujte mi firmičku! Značka: Spěchá!“

Falešéf se jednoduše vydává za nadřízeného své oběti či ředitele společnosti (podvod je také známý jako falešný prezident nebo fake CEO) a požaduje po ní zaslání platby z firemního účtu s tím, že další detaily doloží později. Falešéf zná svůj terén a často se „svými podřízenými“ komunikuje v době, kdy je skutečný šéf mimo firmu.

Pokud touto formou pokyny k platbě dostanete, doporučujeme u takového e-mailu věnovat maximální pozornost adrese, ze které přišel a jeho formální úpravě (například chyby v češtině). Je také dobré každý neobvyklý či neočekávaný pokyn s nadřízeným osobně nebo telefonicky ověřit.

Aktuální útoky

Jak se chránit před falešným šéfem

Pokud vám bude volat šéf, generální ředitel nebo majitel a bude se chovat velice přesvědčivě a tlačit na vás, že okamžitě musíte něco zaplatit, zpozorněte. Nebojte se zvednout telefon a zavolat či jinak kontaktovat skutečného nadřízeného nebo majitele na jeho skutečném telefonním čísle – i přesto, že je zrovna na dovolené, konferenci či jinde.

Pokud vám útočník převlečený za vašeho šéfa nebo ředitele pošle do e-mailu podezřelou podvodnou fakturu nebo příkaz k platbě, vždy ji před provedením platby ověřte přímo u osoby, za kterou se odesílatel vydává. Nepoužívejte přitom kontaktní údaje z podezřelé zprávy, ale skutečné ověřené číslo nebo e-mail.

Prevence podvodu „falešný šéf“

Prevence je nejlepší obrana a podvod s falešným šéfem může mít pro firmu fatální důsledky. Proto je důležité, aby všichni zaměstnanci byli neustále ve střehu. Je nutné dbát na to, aby zaměstnanci byli dostatečně proškoleni a firma měla zavedené účinné ochranné mechanismy:

  • Interní procesy: Zaveďte v rámci firmy jasné postupy pro schvalování plateb, které zahrnují více úrovní ověřování, zejména u vysokých částek. Víceúrovňové schvalování plateb umožňuje internetové bankovnictví pro firmy a podnikatele.
  • Školení zaměstnanců: Ujistěte se, že všichni zaměstnanci jsou informováni o riziku tohoto podvodu, chápou závažnost situace a vědí, jak správně reagovat na podezřelé žádosti, ať už se jedná o falešnou fakturu nebo telefonát od falešného generálního ředitele.

Někdo už získal moje údaje

Zabraňte větším škodám a ihned zavolejte do banky

+420 955 512 230

+420 955 512 230

Nonstop blokace karet
+420 955 551 552

+420 955 551 552

Kontaktní centrum KB
po–⁠pá 7:00-⁠22:00, so–⁠ne 8:00-⁠22:00
Další kontakty
Self service