Jak společnost KOVOMONT ZRUČ s.r.o. dosáhla snížení spotřeby energie o 57 %
Jak společnost KOVOMONT ZRUČ s.r.o. dosáhla snížení spotřeby energie o 57 %
Společnost KOVOMONT ZRUČ s.r.o. se věnuje zakázkové kovovýrobě pro uspokojování potřeb nejrůznějších zákazníků. Hlavní výrobní program tvoří pálení laserem, vysekávání a tváření plechů na CNC stroji a CNC stříhání plechů.
Problém
Společnost KOVOMONT ZRUČ s.r.o. se dlouhodobě potýkala s vysokou energetickou náročností výroby. Jedna z významných příčin byla nízká energetická účinnost technologií, které společnost pro svou výrobu využívá.
Řešení
Společnost KOVOMONT ZRUČ s.r.o. se rozhodla vysokou spotřebu energií řešit. Od společnosti ENVIROS s.r.o. si nechala zpracovat energetické posouzení, jehož cílem bylo identifikovat oblasti, kde by bylo možné dosáhnout energetických úspor. Z posouzení vzešlo, že je vhodné zrealizovat náhradu laseru, který společnost využívá k pálení. Energetické posouzení sloužilo jako podklad k žádosti o dotační podporu z programu Úspory energie (Operační program podnikání a inovace pro konkurenceschopnost). Přípravu a podání žádosti o podporu, včetně administrace projektu v době realizace i následné udržitelnosti rovněž zajišťovala společnost ENVIROS s.r.o. Energetický specialista výpočtem potvrdil, že náhrada technologie laseru za nový laser při zachování stávajícího objemu výroby
přinese významné snížení spotřeby, čímž tento projekt naplní podmínky dotačního programu.
Projekt má jednoznačně pozitivní dopad na životní prostředí. Realizací projektu došlo ke snížení primární neobnovitelné energie o 57 % a ke snížení spotřeby energií o 440 GJ za rok, což představuje snížení emisí CO2 o více než 105 tun ročně.
Náklady vs. zisk (úspory vs. finanční přínos)
Celkové investiční náklady na opatření činily 16 mil. Kč. Úspora nákladů energie byla energetickým specialistou vyčíslena na 887 tis. Kč/rok. Celková podpora z finančních prostředků EU přesáhla 6 mil. Kč.
Časové hledisko (harmonogram, jak dlouho to trvalo)
Projekt byl dotačnímu orgánu předložen v dubnu 2023 a dotace byla proplacena v červenci 2024. Projekt tak byl realizován téměř během jednoho roku, a to včetně realizace výběrového řízení a veškeré administrace projektu.
Výzvy projektu a jak jsme je překonali
Hlavní výzvou projektu bylo pro energetického specialistu posouzení možností, která povedou k efektivním výsledkům, sníží energetickou náročnost výroby a zároveň splní přísné podmínky dotačního titulu. Z hlediska organizace byla další výzvou koordinace mezi zpracovateli odborných příloh žádosti o podporu, žadatelem i poskytovatelem dotace, a to nejen v době přípravy a podání žádosti, ale rovněž v období realizace, kdy bylo nutné hlídat a dodržovat pevně dané termíny. Všechny výzvy i úskalí projektu však byly úspěšně překonány, realizace projektu přinesla nad očekávání dobré výsledky, především díky úzké spolupráci odborníků z ENVIROS s.r.o. a zaměstnanci společnosti KOVOMONT ZRUČ s.r.o.
Zobecnění pro další firmy + doporučení, jak postupovat
Společnostem, které řeší vysokou energetickou náročnost v podnikatelském sektoru, a chtěli by využít dotační podpory, doporučujeme následující kroky:
Provést energetické předposouzení projektu: předposouzení bude v případě kladných výsledků sloužit jako vstupní podklad pro energetické posouzení plánovaného záměru.
Zahájit včasnou přípravu podkladů potřebných k podání žádosti o podporu.
Sledovat harmonogram a jednotlivé milníky vyplývající z uzavřených smluv s dodavateli i s poskytovatelem dotace.
Monitorovat spotřeby energií a dbát na doporučení energetického specialisty: dosažení předpokládaných úspor je závazné, v případě neplnění může dojít ke krácení dotace.
Díky cookies pro vás bude prohlížení stránek příjemnější a jednodušší. Ke zpracování některých z nich potřebujeme váš souhlas, který dáte kliknutím na „Přijmout vše“. Pokud volitelné cookies povolit nechcete, klikněte na „Odmítnout vše”. Cookies můžete také odsouhlasit jednotlivě. Kliknutím na „Přijmout vše“ také souhlasíte s použitím cookies a sdílením údajů pro zobrazení personalizované i nepersonalizované reklamy na jiných webech a sociálních sítích.