- KB Rádce pro podnikatele
- Rady podnikatelům
- Začátek podnikání – co potřebujete vědět
Začátek podnikání – co potřebujete vědět
Realita: Takto podnikání zcela jistě nefunguje. Většina úspěšných podniků vyžaduje dlouhodobou práci, trpělivost a vytrvalost. Úspěch „přes noc“ je velmi vzácný a často je výsledkem mnoha let tvrdé práce a přípravy. Spíše se připravte na jízdu na horské dráze, kdy jednou jste dole, jednou nahoře a někdy třeba také zcela hlavou dolů. Tyto vlny se zpravidla pravidelně opakují a podnikatel musí být stále ve střehu. Pokud nejste ochotni žít neustále s jistou dávkou nejistoty, podnikatelská cesta nejspíš nebude pro vás ta pravá.
Realita: Ne, opravdu nemusí. Mnoho úspěšných podniků bylo založeno na zlepšení stávajících produktů nebo služeb, nikoli na úplně nových nápadech. Klíčem k úspěchu je často schopnost uspokojit potřeby zákazníků lépe než konkurence. Při hledání podnikatelského záměru můžete vyjít ze své vlastní zákaznické zkušenosti. Kupujete spoustu produktů, využíváte řadu služeb. Dokážete si představit, že byste je dokázali nabídnout jinak a lépe?
Realita: Ano, dosažení zisku je motivací každého podnikatele. Podnikání může být ale velmi náročné a ne všechny podniky jsou ziskové, zejména hned na svém počátku. Riziko selhání je vysoké. I když podnikání může vést k finančnímu úspěchu, obvykle to vyžaduje obrovské množství práce, odhodlání a času.
Realita: Ačkoli podnikání může nabídnout flexibilitu v plánování času, mnoho podnikatelů odpracuje mnohem více hodin než průměrní zaměstnanci, zvláště v raných fázích svého podnikání. Rozjezd podnikání vyžaduje obrovské množství času a energie. Problémem se tak často stává udržení zdravé rovnováhy mezi pracovním a osobním životem, která je klíčová pro udržení duševního a fyzického zdraví. Tento problém nepodceňujte. Případné vyhoření může ohrozit jak vaše podnikání, tak váš osobní život.
Realita: I když některé typy podnikání vyžadují významné počáteční investice, existuje mnoho příkladů úspěšných podniků, které byly založeny s minimálními počátečními náklady. Koneckonců i Apple, Google a jiní začínaly jako garážová firma. Důležitá je kreativita, inovace a schopnost využít dostupné zdroje. Mít dobrý produkt nebo službu nestačí, pokud nezvládáte řídit cash flow. Správné řízení peněžních toků je často důležitější než celková ziskovost v raných fázích podnikání.
Realita: Podnikání je otevřené všem věkovým skupinám. Životní zkušenosti a profesionální dovednosti mohou být v podnikání velkým přínosem. Mnoho úspěšných podnikatelů nastartovalo své podnikání ve středním věku nebo dokonce později. Často při tom i zcela změnili své původní profesní zaměření. Zcela jistě to tedy není o věku, ale spíše o chuti hledat nápady a zkoušet nové věci.
Realita: Nikdo nemůže dělat vše sám, pokud tedy není superman. I když je důležité, aby podnikatelé rozuměli různým aspektům svého podnikání, klíčem k úspěchu je často schopnost delegovat úkoly a spolupracovat s ostatními. Budování silného týmu a využívání externích zdrojů a poradenství může podnikání posunout mnohem rychleji a dál, než když budete dělat vše sami. Tým vám zároveň pomůže posílit kapacity a vyřešit problém zastupitelnosti třeba v případě nemoci.
Rozšiřování týmu nemusíte hned řešit nabíráním zaměstnanců na plný úvazek. Můžete využít brigádníky a dohody o pracích konaných mimo pracovní poměr, částečné úvazky, existuje také spousta dalších volnonožců, které můžete najímat na jednotlivé projekty či činnosti.
Velkou pozornost věnujte výběru účetní, vyplatí se i investice do právníka a přípravy vzorů smluv, které budete ve svém podnikání používat. Ano, bude to stát peníze, ale ušetříte si spoustu starostí do budoucna. Nezapomeňte proto tuto položku zahrnout do svého podnikatelského plánu.
Realita: Neúspěch je často součástí podnikatelské cesty, je ale považován za cennou (a někdy bohužel i velmi drahou) zkušenost, z níž se lze poučit a která může vést k lepším rozhodnutím a strategiím v budoucnu. I přes to není potřeba mu vycházet naproti. Pečlivý a realistický podnikatelský plán, finanční plán a alespoň základní tržní analýza, která vám napoví, zda dokážete pro své podnikání najít dostatek platících zákazníků, kteří jsou pro úspěch vašeho podnikání nezbytní.
Vždy se zároveň vyplatí nechávat si otevřená zadní vrátka a mít připravenou ústupovou strategii. Případný neúspěch podnikání by neměl ohrozit vaše živobytí. Zejména se to týká závazků, které jako podnikatel navršíte a které budete muset jednou splatit. Pečlivě proto rozvažujte své možnosti a zejména návratnost investic, které budete financovat z cizích zdrojů. Pokud je musíte využít, hledejte je v prvé řadě u renomovaných bankovních institucí, a ne u různých poskytovatelů rychlých půjček.
Než se pustíte do podnikání, věnujte dostatek času plánování. Vypracujte si realistický podnikatelský plán, který zahrnuje vaše finanční cíle, tržní analýzu, strategie marketingu a růstu. Stačí pár stran, které vás přinutí se zamyslet nad jednotlivými složkami a aspekty vašeho podnikání. Promyslete při tom i vaše časové možnosti, dopad na rodinu a případnou ústupovou strategii. Zvažte vaši schopnost pracovat pod tlakem. Cíle, které si dáte, orámujte konkrétním termínem splnění. Každý cíl by měl minimálně odpovědět na otázky kdo, kdy, co a jak se musí stát, aby byl cíl splněn.
Není problém výrobek vyrobit či rozjet nějakou službu. Obvykle je problém ji prodat. Nutně proto musíte najít zákazníky, kteří od vás budou chtít něco koupit a budou na to mít peníze. Udělejte si průzkum trhu, abyste pochopili potřeby a preference vašich potenciálních zákazníků. Zkuste se pár potenciálních zákazníků zeptat, co by říkali na vaši nabídku. Zpětná vazba od potenciálních zákazníků musí být realistická. Proto je dobré zeptat se cizích, možná budoucích zákazníků, a nespoléhat jen na zpětnou vazbu od rodiny nebo nejbližších přátel. To vše vám pomůže lépe definovat vaši cílovou skupinu a přizpůsobit produkty nebo služby, aby pro ni byly zajímavější. Opět je toto potřeba udělat ještě před tím, než podnikání rozjedete. Zmenšíte tak riziko případných ztrát.
To, že máte dnes na účtu spoustu peněz, ještě neznamená, že tam budou i za týden. Správné řízení financí je zásadní. Sledujte své příjmy a výdaje, udržujte náklady pod kontrolou a plánujte dopředu své cash flow. Ze začátku k tomu postačí jednoduchá excelová tabulka. Nezapomeňte do plánovaných finančních toků zahrnout i dlouhodobé závazky typu daní z příjmu či odvodů na sociální a zdravotní pojištění. Oddělte své soukromé peníze od peněz z/na podnikání.
Diverzifikujte své zdroje příjmů a nezakládejte celý svůj podnik na jediném produktu, službě nebo zákazníkovi. To pomáhá snížit riziko neúspěchu a zajistit stabilnější finanční základ. Platí to i pro klíčové dodavatele. Snažte se mít v záloze náhradního dodavatele pro případ, kdy vám původní z jakéhokoliv důvodu vypadne. Přemýšlejte o tom již při přípravě podnikatelského plánu.
Vztahy jsou v podnikání klíčové. Tzv. síťování, což znamená budování dobrých vztahů s ostatními podnikateli a profesionály, může otevřít dveře k novým příležitostem, partnerstvím a zákazníkům. Stejně tak není od věci zeptat se na podnikatelskou zkušenost podnikatelů nejen z okruhu vašich přátel a známých.
Silná značka a efektivní marketingové strategie jsou nezbytné pro budování povědomí o vašem podnikání. Zkuste se zamyslet, kterými kanály byste mohli svoji nabídku dostat ke svým zákazníkům. Nezapomeňte, že dnes už nutným základem jsou webové stránky. Pokud nejste dohledatelní na internetu, neexistujete. Podle typu vašeho podnikání můžete vyzkoušet klasické letáčky a plakáty, nebo naopak digitální marketing a sociální média. Vždy ale pamatujte na to, že každá koruna vložená do reklamní kampaně by se vám měla vrátit zpět. Vyhodnocujte proto úspěšnost svých reklamních kampaní – jaké obchody přinesly a kolik na tom vyděláte. I samotné posílení značky je důležité, ale ideálně by mělo být podložené příjmem, který z dané marketingové aktivity plyne.
Neúspěch je součástí podnikatelského procesu. Důležité je z něj čerpat ponaučení a použít získané zkušenosti k dalšímu růstu. Hned na začátku podnikání si ale nastavte hranice, při jejichž překročení podnikání přerušíte nebo zastavíte.
Nemůžete dělat vše sami. Najímání správných lidí a delegování úkolů může být opět klíčem k růstu vašeho podnikání. Pro začátek začněte s tím, že si najdete spolehlivou účetní firmu. Snažte se cíleně vytvářet zdroje, které vám umožní rozšířit váš tým spolupracovníků.
Trh se neustále vyvíjí, a tak je důležité být flexibilní a schopný přizpůsobit se novým trendům, technologiím a zákaznickým potřebám. Zajímejte se aktivně o technické či jiné novinky z oboru a přemýšlejte, jak je můžete využít při vašem podnikání.
Podnikání může být vyčerpávající, a proto je důležité si udržet zdravou rovnováhu mezi prací a osobním životem, abyste předešli vyhoření. Nezapomínejte, že peníze jsou pouze prostředek, který by vám měl pomoci si život užít a ne jej jen prožít.