Nábor prvních zaměstnanců

Podnikání vám roste a začínáte se rozhlížet po prvních zaměstnancích. Stát se zaměstnavatelem je pro mnoho začínajících podnikatelů vzrušující, ale zároveň i značně náročný krok. Nábor prvních zaměstnanců není jen o rozšíření týmu. Je to rozhodnutí, které může zásadně ovlivnit budoucnost vašeho podnikání.

Jsou základní aspekty, které by každý nový zaměstnavatel měl zvážit –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ od plánování a přípravy na nábor zaměstnanců, přes možné zdroje kandidátů, až po důležité legislativní povinnosti v rámci českého právního prostředí. Dejte si pozor na  běžné pasti, které mohou začínající podnikatele potkat.

Než se pustíte do náboru zaměstnanců

Než se pustíte do samotného náboru nových členů týmu, zkuste promyslet několik klíčových otázek.

Potřebuji vůbec zaměstnance?

Toto je první a základní otázka, na kterou byste měli najít odpověď. Rozšíření týmu by mělo být motivováno skutečnou potřebou vašeho podnikání, ať už je to z důvodu růstu, rozšíření služeb nebo protože jste dosáhli limitů toho, co můžete sami zvládnout. Vážně zvažte alternativy, jako je automatizace, outsourcing nebo spolupráce na dohodu o provedení práce, než se zavážete k pevným nákladům spojeným se zaměstnancem. V některých případech mohou být tyto formy o něco dražší, ale zajistí vám mnohem větší flexibilitu zejména v případě, kdy se něco pokazí.

Jaké jsou potřeby mé firmy?

Analyzujte své podnikatelské cíle a zjistěte, jaké role jsou klíčové pro jejich dosažení. Možná potřebujete specialistu v určité oblasti, nebo naopak flexibilního člověka, který dokáže řešit různé typy úkolů. Zvažte, zda potřebujete člověka na full time, nebo třeba jen na částečný úvazek či sezónu. Precizní definice potřeb vaší firmy pomůže zúžit hledání na ty nejvhodnější kandidáty.

Jaký mám rozpočet a jaké nabídnu mzdové podmínky?

Náklady na zaměstnance nezahrnují pouze jeho základní mzdu. Je potřeba počítat s odvody za zaměstnance, jako je sociální a zdravotní pojištěním, příspěvky na důchod, potenciálními benefity a náklady spojenými s vybavením potřebným k práci či pracovním prostředím. Ujistěte se, že vaše finanční plánování zahrnuje tyto dodatečné výdaje a že je vaše firma schopna je dlouhodobě udržet.

Koho hledám?

Přemýšlejte o tom, jaký typ osobnosti a hodnot by se nejlépe hodil do vašeho týmu. Zaměstnanci, kteří sdílejí vaše firemní hodnoty a kulturu, jsou obvykle více motivováni a loajální. Tato shoda může výrazně přispět k plynulému zakotvení nových zaměstnanců a celkové harmonii týmu.

Skupina podnikatelů s počítačem

Kde hledat nové zaměstnance

Pokud máte jasno, že bez nového zaměstnance to nepůjde, můžete zahájit nábor a začít jej hledat. Možnosti, kde oslovit potenciální zaměstnance, jsou různé.

Doporučení

Často nejjednodušší a nejrychlejší možnost. Největší výhoda doporučení je, že nebudete spolupracovat s úplně neznámým člověkem. Budete mít na svého kolegu nějakou referenci, která vám napoví, zda k vám zapadne. Druhou výhodou je, že doporučení od někoho vás zpravidla nic nestojí. Zkuste se proto nejprve poptat ve svém okolí. Stejně tak účast na setkáních, konferencích a workshopech může být skvělým způsobem, jak se osobně setkat s potenciálními kandidáty.

Online pracovní portály

Jednou z nejefektivnějších a nejpoužívanějších metod je využití online pracovních portálů, ať už těch, které jsou zaměřeny na všechny obory, nebo specializované na nábor obchodníků, gastroprovozy nebo na práce ve startupech. Tyto platformy umožňují zaměstnavatelům zveřejňovat nabídky práce a aktivně vyhledávat kandidáty s odpovídajícími dovednostmi a zkušenostmi. Výhodou je možnost cílit na širokou škálu kandidátů z různých oborů a geografických oblastí. Nevýhodou mohou být finance, služby těchto portálů jsou pro zaměstnavatele placené.

Sociální platformy

Sociální sítě jako Facebook nebo X (Twitter) mohou být významnými nástroji pro nábor nových zaměstnanců. S pomocí cílené reklamy a aktivního sdílení vlastních příspěvků můžete oslovit potenciální kandidáty, kteří sledují vaši značku.

Profesní síť LinkedIn je ideálním místem pro nábor profesionálů. Díky možnosti vyhledávání lidí podle specifických dovedností, zkušeností a vzdělání můžete najít ideální kandidáty na volné pozice ve vaší firmě. LinkedIn také umožňuje zveřejňovat nabídky práce a vytvářet reklamní kampaně cílené přímo na vaši cílovou skupinu. Opět se ale jedná o placené služby.

Vysoké školy a univerzity

Pokud hledáte mladé talenty s čerstvými nápady, spojení s vysokými školami a univerzitami může být tou správnou cestou při náboru zaměstnanců. Mnohé vzdělávací instituce nabízejí služby kariérního centra, kde můžete zveřejnit nabídky práce pro studenty nebo absolventy. Taktéž účast na kariérních veletrzích a přednáškách může zvýšit povědomí o vaší firmě mezi studenty.

Úspěšný nábor zaměstnance

Pokud se nábor zaměstnance povedl, našli jste ideálního kandidáta a dohodli jste se, je potřeba formálně ukotvit váš pracovní vztah. Při zaměstnávání jsou v České republice jasně dané možnosti.

Práce na živnost

Pokud hledáte někoho na dílčí výpomoc, je to pro vás coby podnikatele nejjednodušší cesta. Nevzniká zaměstnanecký poměr, jedná se o vztah mezi dvěma podnikateli. Dostanete službu, za kterou zaplatíte na základě vystavené faktury. Neřešíte odvody za zaměstnance, pracovní pomůcky, vzdělávání a podobně.

Je tady ale jedno velké ALE. Je potřeba dát pozor na tzv. švarcsystém. Najímání osob formou práce na živnost, pokud má daná osoba vykonávat práci pod přímým vedením a kontrolou jednoho zaměstnavatele, má mít přesně stanovenou pracovní dobu a nemůže ovlivnit výši své odměny, je v rozporu s právními předpisy a je pokutováno ze strany Inspektorátu práce.

Dohody o pracích konaných mimo pracovní poměr

Dohody upravuje §74 - §77 zákoníku práce. Jejich výhodou je, že do určité výše odměny nepodléhají povinnosti odvodu sociálního a zdravotního pojištění.

První možností je dohoda o provedení práce (DPP), která se často využívá pro sezónní práce, krátkodobé projekty nebo příležitostnou práci, která nepřesáhne určitý počet hodin v kalendářním roce pro jednoho zaměstnavatele. V samotné dohodě o provedení práce pak musíte uvést sjednané práce a dobu, na kterou se tato dohoda uzavírá.

Alternativou je pak dohoda o pracovní činnosti, se kterou není spojeno tolik administrativních činností. DPČ může zaměstnavatel uzavřít s fyzickou osobou, která nesmí překročit polovinu týdenní pracovní doby, tj. zpravidla 20 hodin.

Pracovní smlouva

Používá se u klasických pracovních poměrů. Odměny z ní plynoucí podléhají sociálnímu a zdravotnímu pojištění, které zaměstnavatel odvádí za zaměstnance a za zaměstnavatele. Pro orientační stanovení odvodů zaměstnavatele za zaměstnance můžete vzít jeho hrubou mzdu a vynásobit ji koeficientem 0,34.

Pracovní smlouva v České republice musí splňovat minimálně základní náležitosti dle zákoníku práce §34. Neuděláte chybu, pokud do smlouvy zahrnete:

  1. Identifikace stran
    Pracovní smlouva musí jasně identifikovat obě strany smlouvy, tj. zaměstnavatele a zaměstnance. To obvykle zahrnuje celé jméno, datum narození, bydliště zaměstnance a název, sídlo (adresu) a IČO zaměstnavatele.
  2. Druh práce
    Musí být specifikován druh práce, kterou má zaměstnanec vykonávat. Tato část by měla být formulována dostatečně konkrétně, aby bylo jasné, jaké úkoly a odpovědnosti smlouva zahrnuje.
  3. Místo výkonu práce
    Smlouva musí určit místo nebo místa, kde má být práce vykonávána. Může se jednat o konkrétní adresu, více míst nebo u určitých typů práce (např. u obchodních zástupců) o širší geografickou oblast.
  4. Datum zahájení pracovního poměru
    Smlouva musí obsahovat datum, kdy zaměstnanec nastupuje do práce. Pokud je pracovní poměr uzavřen na dobu určitou, musí být uvedeno i datum, kdy poměr končí.
  5. Pracovní doba
    Ačkoli není vždy explicitně vyžadována, je důležité, aby smlouva zmiňovala úvazek, na který je zaměstnanec najímán (např. plný úvazek, částečný úvazek).
  6. Mzda nebo plat
    Pracovní smlouva musí uvádět výši mzdy nebo platu, který bude zaměstnanci za vykonanou práci vyplácen. Mělo by být specifikováno, zda jde o hrubou mzdu, jak často bude mzda vyplácena a jakým způsobem (např. bankovním převodem).
  7. Ostatní náležitosti
    Podle konkrétních okolností může smlouva zahrnovat i další dohody, například podmínky týkající se pracovních cest, pracovních pomůcek, možnosti práce z domu, ochrany osobních údajů, nebo ustanovení o ochraně obchodního tajemství.

Pracovní smlouva musí být uzavřena písemně před nástupem do zaměstnání. Obě strany by měly dostat svůj výtisk smlouvy.

U pracovní smlouvy je důležitý také institut zkušební doby, kdy kterákoliv ze smluvních stran může pracovní poměr ukončit bez udání důvodu. Díky tomu získáte alespoň malou pojistku, pokud byste vybrali špatného zaměstnance. Další pojistkou může být využití pracovní smlouvy na dobu určitou. Ta nesmí přesáhnout 3 roky a u jednoho zaměstnance ji můžete zopakovat maximálně dvakrát.

Týmová práce

Registrace zaměstnavatele

Jakmile se rozhodnete najmout svého prvního zaměstnance, vaše další kroky povedou na Českou správu sociálního zabezpečení (ČSSZ) a na příslušnou zdravotní pojišťovnu zaměstnance. Je nutné, abyste se zaregistrovali jako zaměstnavatel a zajistili, že všechny vaše budoucí platby sociálního a zdravotního pojištění jsou správně odváděny.

Zároveň u obou institucí musíte hlásit případné další nové zaměstnance. Tuto povinnost nepodceňujte, případné pokuty nejsou to, co byste chtěli.

Dodržování pracovněprávních předpisů: Bezpečnost a zdraví při práci

Jako zaměstnavatel jste zodpovědní za dodržování předpisů týkajících se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP). To zahrnuje vaši povinnost zajistit, aby pracovní prostředí bylo bezpečné a neohrožovalo zdraví vašich zaměstnanců, stejně jako poskytnutí příslušného školení a vybavení. Doporučujeme tuto oblast probrat s bezpečnostním technikem, který se BOZP profesionálně zabývá. Bude to pro vás mnohem jednodušší, než když byste si měli všechno zjišťovat sami.

Kde se dozvíte víc

Oblast zaměstnávání pracovníků je velmi košatá a nelze ji obsáhnout v jednom článku. Pokud se rozhodnete zaměstnávat zaměstnance, vaše povinná literatura bude zejména Zákoník práce (Zákon č. 262/2006 Sb.). Dále můžeme doporučit portál České správy sociálního zabezpečení v jeho sekci Zaměstnavatel. Obdobné informační rozcestníky mají na svých stránkách i jednotlivé zdravotní pojišťovny. Nakoukněte také na stránky Státního úřadu Inspekce práce.

Pár tipů na závěr

  • Dobře zvažte, zda zaměstnance skutečně potřebujete. Náklady na ně nejsou malé.
  • Pokud ano, nemusíte hned začínat pracovní smlouvou, můžete jít postupně přes najímání externistů a dohody. Pouze si dejte pozor na švarcsystém.
  • Dohoda o provedení práce je v současném legislativním pojetí na zváženou. Promyslete, zda vám administrativa, která je s ní spojená, stojí za to.
  • Pokud budete nabírat prvního zaměstnance, klidně se vypravte v předstihu na ČSSZ a zdravotní pojišťovnu. Můžete se doptat na všechny povinnosti přímo u zdroje. Nastudujte si zákoník práce a povinnosti zaměstnavatele, především ty z pohledu ČSSZ a zdravotní pojišťovny.
  • Vybírejte pečlivě. Propustit zaměstnance po zkušební době bez udání důvodu není možné. Je to možné pouze z důvodů uvedených v zákoníku práce. Navíc je propuštění zpravidla drahé.

Může se hodit

Tarif Start Business

Tarif Start Business

Tarif s účtem a dalšími službami pro začátek podnikání zdarma
Kontokorent pro živnostníky

Kontokorent pro živnostníky

Finanční rezerva až 100 000 Kč
Extra služba Cestování Business

Extra služba Cestování Business

Celoroční cestovní pojištění platné po celém světě