Máte dobrý nápad a chtěli byste ho proměnit v byznys. Nebo už nechcete být zaměstnanec a rádi byste si o svém čase a práci rozhodovali sami. Ať už je vaše motivace jakákoli, chcete se vrhnout na podnikání, ale nevíte, kde začít. Potřebujete si ujasnit, co přesně budete dělat, dát dohromady podnikatelský plán, vyřídit si potřebné dokumenty, zajistit dostatek financí a promyslet propagaci vašich služeb nebo výrobků. Přečtěte si, jak začít podnikat, co nezapomenout a na co si dát pozor.
Ačkoli můžete mít dojem, že rozjezd podnikání je spojen s velkou administrativní zátěží, nemusí to být úplně pravda. Je to snazší, než to vypadá. Pamatujte ale, že jste zodpovědní sami za sebe, a pohlídejte si všechny povinnosti, které pro vás jako pro nového podnikatele ze zákona plynou.
Může vás potěšit, že v tom rozhodně nebudete sami. Podle dat Českého statistického úřadu bylo k 30. 6. 2020 v ČR evidováno 1 049 915 samostatně výdělečně činných osob (OSVČ). Když to zvládlo tolik lidí před vámi, dokážete to i vy.
Podnikatelský plán
Představu o tom, co chcete dělat, už asi máte. K čemu tedy podnikatelský plán, když ho k založení živnosti dokládat nemusíte? Může se vám zdát, že je to jen další papír navíc, který k ničemu není, vždyť vy přece víte, co budete dělat. Přesto se vám vyplatí si podnikatelský plán sepsat.
Vzpomeňte si na hodiny slohu, ve kterých prvním úkolem bylo napsat osnovu. Ta vám pomohla utřídit si myšlenky a načrtnout cestu, kterou se bude váš příběh ubírat. Podobnou službu vám udělá i podnikatelský plán.
Díky němu si ujasníte:
Kdo jste vy, proč chcete podnikat a co je vaším cílem
Co chcete nabízet a proč by to měl někdo chtít koupit
Kdo je váš zákazník a jak k němu svou službu nebo produkt dostanete
Jak svou nabídku naceníte a kolik na tom vyděláte
Jaké jsou potenciální slabiny vašeho podnikání
Kdo jsou vaši konkurenti a jak mezi nimi vyniknete
Podnikatelský plán budete určitě potřebovat, pokud chcete oslovit investory, zažádat si o podnikatelský úvěr nebo se třeba přihlásit do soutěže pro začínající podnikatele a získat finanční nebo nefinanční odměnu.
Obor podnikání
Než se rozeběhnete na živnostenský úřad, ověřte si, který druh živnosti budete ke svému oboru podnikání potřebovat a jestli splňujete všechny podmínky. Živnostenský zákon rozlišuje živnosti koncesované a ohlašovací - ty se dále dělí na volné, vázané a řemeslné.
Nejjednodušší je založit si živnost volnou, ke které nepotřebujete dokládat odbornou ani jinou způsobilost a musíte splnit jen všeobecné podmínky. Oborů spadajících pod volnou živnost je opravdu hodně.
K některým živnostem ale potřebujete mít konkrétní vzdělání nebo složit zkoušky. Přesné požadavky k jednotlivým oborům najdete v živnostenském zákoně.
Zároveň jsou i obory, které jako živnost ze zákona považovány nejsou a k jejich provozování tedy živnostenské oprávnění nepotřebujete. Patří sem např. spisovatelé, psychoterapeuti, herci, tlumočníci nebo advokáti.
Hlavní, nebo vedlejší činnost
Začít podnikat můžete i při zaměstnání, rodičovské nebo v důchodu. V takovém případě by to bylo vaší vedlejší činností. Pokud se do podnikání vrhnete naplno, z práce odejdete a nemáte jiný přísun peněz, bude vaší činností hlavní.
Podnikání na hlavní činnost s sebou přináší víc povinností a závazků, především co se týče záloh na sociální a zdravotní pojištění, které v minimální výši platit musíte bez ohledu na váš výdělek.
Dobře si promyslete, jestli chcete začít podnikat na hlavní činnosti hned, nebo raději rozjet podnikání při zaměstnání, pokud vám to vaše situace umožňuje. Pokud se rozhodnete do toho skočit rovnýma nohama, je dobré mít naspořenou finanční rezervu. Pomůže vám pokrýt vaše výdaje a ubere stres z případného nedostatku peněz.
Živnostenský úřad a další pochůzky
Už víte, na kterou činnost si chcete pořídit živnostenské oprávnění, a splňujete podmínky. Nezbývá, než se vydat na kterýkoli živnostenský úřad. S sebou si vezměte občanský průkaz, 1000 Kč na zaplacení správního poplatku a případně dokumenty, které máte povinnost k vašemu oboru činnosti doložit.
Zároveň tímto jedním dokumentem splníte několik povinností:
Ohlásíte živnost
Registrujete se k dani z příjmu fyzických osob
Registrujete se na zdravotní pojišťovně
Registrujete se k sociálnímu pojištění
Na další úřady už tedy nutně chodit nemusíte, díky formuláři si jednotlivé úřady mezi sebou informace předají.
Ověřte si také, jestli se na vás nebude vztahovat povinnost EET. Pokud ano, čeká vás ještě vyřizování s finančním úřadem.
Financování
Výše počátečních nákladů se může velmi lišit podle vybraného oboru. Obecně se dá říct, že rozjet výrobu produktů je nákladnější než začít nabízet služby. Pokud si chcete vydělávat třeba jako překladatel, můžete začít podnikat už s tím, co máte. V jiných případech si ale musíte třeba zařídit provozovnu nebo nakoupit vybavení.
Díky podnikatelskému plánu už máte představu, kolik vás bude rozjezd podnikání stát. Jestli na to vaše vlastní úspory nestačí, můžete si najít investora, požádat o podnikatelský úvěr nebo se porozhlédnout po vhodné dotaci pro podnikatele.
Další možností jsou soutěže pro začínající podnikatele, ve kterých můžete nejen vyhrát peníze, ale také zviditelnit sebe i váš byznys a získat prostor v médiích. To vám pomůže zvýšit povědomí o vašem podnikání a získat nové zákazníky.
Novodobým způsobem financování je také crowdfunding, kdy se na vaši cílovou částku složí lidé výměnou za různé odměny (např. váš výrobek nebo služby, slevy, dárek…). Atraktivní odměna je důležitá, abyste lidi dokázali přesvědčit, že mají přispět právě vám. Ačkoli se to tak může na první pohled zdát, crowdfunding není lehká cesta k penězům a na jeho úspěchu je třeba usilovně pracovat. Mezi crowdfundingové portály patří například mezinárodní Kickstarter nebo český Hithit a Startovač.
Propagace vašeho podnikání
Nezapomeňte, že součástí podnikání není jen sama činnost, kterou chcete vykonávat, ale také propagace vašich služeb nebo produktů a komunikace se zákazníky. Měli byste mít představu, kolik času jednotlivé úkoly zaberou, abyste si mohli vaši práci efektivně rozvrhnout a byla pro vás výdělečná.
Potřebujete mít jasno, kdo jsou vaši potenciální zákazníci a jak se o vašich službách dozví. Můžete mít skvělý a převratný nápad, když o něm ale nikdo nebude vědět a tudíž vám nepřivede zákazníky, sám o sobě je vám k ničemu.
Způsobů propagace je mnoho a záleží na vás, vašem oboru a cílové skupině zákazníků, který se vám osvědčí jako nejlepší. Vybrat ty vhodné vám pomůže dobře zpracovaný podnikatelský plán.
Můžete vyzkoušet moderní on-line způsoby, jako jsou sociální sítě a reklamy na internetu, nebo využít tradiční cesty, třeba reklamu v novinách nebo rádiu , letáky a plakáty. Skvělým zdrojem může být i doporučení lidí mezi sebou, díky kterému získáte nové klienty.
Cest je hodně a vyplatí se jich vyzkoušet víc a průběžně vyhodnocovat, co přineslo největší užitek právě vám a vašemu podnikání.
Díky cookies pro vás bude prohlížení stránek příjemnější a jednodušší. Ke zpracování některých z nich potřebujeme váš souhlas, který dáte kliknutím na „Přijmout vše“. Pokud volitelné cookies povolit nechcete, klikněte na „Odmítnout vše”. Cookies můžete také odsouhlasit jednotlivě.