- Vše o KB
- Tiskové zprávy
- Mobil jako platební terminál: KB spouští bezhotovostní platby Tap to Pay
Mobil jako platební terminál: KB spouští bezhotovostní platby Tap to Pay
Nová služba má potenciál rozšířit bezhotovostní platby i mezi ty podnikatele, kteří se jim dosud z různých důvodů bránili. Jak ukazuje nejnovější průzkum KB, největší překážku (27 %) pro ně dosud představovaly vysoké náklady na zavedení a provoz platebních terminálů. Díky nulovým nárokům na speciální hardware však tyto obavy s novou službou odpadají.
K tomu, aby mohli obchodníci přijímat platby pomocí služby Tap to Pay, není potřeba nic jiného než mobilní telefon s nainstalovanou aplikací PayPhone. Ta je dostupná pro zařízení s operačními systémy iOS a Android. Obchodník na displeji nejdříve navolí požadovanou sumu, samotná platba následně proběhne přiložením platební karty, mobilního telefonu nebo chytrých hodinek.
„Novou metodu přivítají zejména drobní podnikatelé, stánkaři a všichni obchodníci, kteří chtějí klientům nabídnout rychlé, bezpečné a moderní platební metody. Služba Tap to Pay totiž zabíjí dvě pomyslné mouchy jednou ranou. Jedná se o vysoce intuitivní technologii, navíc s nulovými vstupními náklady. Právě jednoduchost řešení a férovost v oblasti poplatků přitom patří podle našeho průzkumu mezi nejčastější motivátory pro zavedení elektronických plateb.“
Bezhotovostní platby jsou v Česku čím dál oblíbenější, a to i pro drobné platby. Průzkum ukázal, že je na denní bázi přijímá 29 % podnikatelů, alespoň jednou týdně pak 59 %. Dlouhodobý trend akcelerovala zejména covidová pandemie, během které zpozorovalo markantní nárůst jejich obliby 49 % podnikatelů. Pozitivní vývoj potvrzují i interní data Komerční banky a Sdružení pro bankovní karty.
„Klienti KB provedou každý měsíc u obchodníků přes 12 milionu transakcí v celkové hodnotě skoro 13 miliard Kč. V rámci celé ČR se pak jedná o zhruba 250 milionu transakcí. Loni tak počet transakcí jen těšně minul hranici 3 miliard, což ve srovnání s rokem 2019 představuje nárůst o 126 %. Zajímavostí je, že průměrná částka v mezidobí klesla z 639 Kč na loňských 600 Kč – to je dáno tím, že zákazníci sahají po kartách a mobilech i v případě drobných plateb. To jde samozřejmě ruku v ruce i s rostoucím počtem obchodníků, které bezhotovostní platby akceptují,“ upřesňuje Jitka Haubová.
Ke konci Q3 2024 bylo v Česku evidováno 105 596 obchodníků akceptujících platební karty. Za posledních pět let se tak jejich počet zvýšil o cca 50 %. Nejrychleji rostl segment internetových obchodů, a to z necelých 11 tisíc v roce 2019 na více než 24 tisíc v roce 2024.
Důležitým faktorem pro vytrvale rostoucí počet provozoven akceptujících karty je i tlak ze strany zákazníků. Právě jejich komfort zmiňuje celých 72 % dotazovaných obchodníků jako hlavní důvod, proč ve svých provozovnách bezhotovostní platby zavedli.
Až s velkým odskokem následuje snaha držet krok s technickým pokrokem (39 %), případně touha po vyšších tržbách (30 %). Obchodníci, kteří již akceptují platby přes mobilní zařízení, si pak pochvalují rychlejší transakce, snížení nákladů na transakční poplatky a vyšší počet zákazníků.
Pro zákazníky hraje důležitou roli i bezpečí jejich dat a finančních prostředků. Nejenže je pro ně obchodník, který akceptuje karty, důvěryhodnější, platba kartou s sebou nese také dodatečnou ochranu, např. při reklamaci, krachu obchodníka apod.
Technologie Tap to Pay pak zajistí klidný spánek i díky nejmodernějším zásadám kyberbezpečnosti. Při platbě prostřednictvím Tap to Pay se v zařízení ani na serverech neukládají čísla karet ani informace o transakcích. Digitální potvrzení o platbě je pak zákazníkovi vystaveno pomocí QR kódu nebo zasláno e-mailem.
Šárka Nevoralová
+420 734 236 325
sarka_nevoralova@kb.cz
Michal Teubner
+420 606 653 219
michal_teubner@kb.cz
Tomáš Zavoral
+420 731 493 296
tomas_zavoral@kb.cz