Útočníci zneužívají osobní údaje
Podívejte se, na co si dávat pozor a jak se před podvodníky chránit. Následující informace ideálně sdílejte i se svými blízkými. Podvodníci si totiž často vybírají třeba naše rodiče nebo prarodiče, kteří se jejich fíglům už neumí tak efektivně bránit.
Telefonát od falešného bankéře
Pokud vás někdo telefonicky varuje před „zneužitím vašich financí“ v jiné bance, kdy volající doporučí přesun financí na jiný, „bezpečný“ účet, jedná se pravděpodobně o podvodníka.
- Aby si získali důvěru, zasílají podvodníci „karty zaměstnance“ nebo se odkazují na Policii ČR.
- Jejich cílem je přimět vás ke sjednání úvěru na pobočce nebo v mobilním bankovnictví, následnému vybrání financí v hotovosti a vložení do „bezpečného“ bitcoinmatu přímo na kryptopeněženku podvodníka.
- Často také tvrdí, že za zneužitím stojí někdo z banky, a vyžadují vaši součinnost a mlčenlivost při vyšetřování.
- Kdykoliv vám zavolá náš zaměstnanec, můžete ho požádat, aby se ověřil. Ve vašem KB Klíči zobrazí své jméno a komunikační kód, který v tu chvíli znáte jen vy dva.
- Ověřit volajícího můžete také na Kontaktním centru KB nebo u svého bankovního poradce. V takovém případě si připravte jméno a telefonní číslo volajícího.
Balíček na cestě
Obdržíte falešný e-mail, ve kterém vás protistrana žádá o úhradu doplatku za doručení nebo celních poplatků.
- V žádném případě nezadávejte údaje o své kartě a nepotvrzujte transakce, o kterých nevíte a nedali jste k nim souhlas.
- Neklikejte na žádný odkaz, který směřuje do internetového bankovnictví a obdržíte jej v SMS nebo e-mailu.
- Pokud odkaz otevřete a zobrazí se stránky internetového bankovnictví, v žádném případě nezadávejte přihlašovací údaje.
- Pravost poplatku si vždy ověřte na oficiálních stránkách dopravce.
Falešné investice a kryptopodvody
Pokud vám někdo nabídl e-mailem nebo telefonicky nákup kryptoměn nebo výhodnou investici, buďte maximálně obezřetní. Často se jedná o falešné „investiční poradce“ s podvodnou nabídkou správy vašich investic.
- Nenechte si nic instalovat do svého počítače.
- Nesdělujte své přístupové údaje do online bankovnictví, nepředávejte kopii dokladu totožnosti ani číslo platební karty.
- Nenechte si vnutit instalaci aplikace na správu přes vzdálenou plochu.
Inzeráty a bazarový prodej
Budete dárky nakupovat nebo prodávat přes známé bazarové portály a aplikace? Nikdy nezadávejte údaje o své platební kartě na žádné protistranou zaslané webové odkazy.
- Pokud prodáváte, nikdy nepřijímejte finance přes odkazy ze zásilkových služeb.
- Cílem podvodníků je vylákat z vás přihlašovací údaje a vysát váš účet.
- Komunikujte výhradně v samotné aplikaci poskytovatele a vždy čtěte všechny notifikace, které v rámci nákupu a prodeje obdržíte.
Falešná žádost o obnovení hesla
Pokud obdržíte e-mail s výzvou k obnově hesla, aniž byste o změnu hesla výslovně žádali, prostě ho smažte. Tímto způsobem totiž naše klienty nikdy neoslovujeme.
Podvodné stránky KB
Mezi prvními výsledky internetových vyhledávačů se často zobrazují podvodné odkazy, které vyvolávají dojem, že jde o oficiální stránky Komerční banky a internetového bankovnictví MojeBanka. Stránky vypadají totožně a mohou vás uvést v omyl, že se nacházíte na reálných stránkách KB.
- Nevyhledávejte naše stránky ve vyhledávači – jděte k nám přímo zadáním adresy https://mojebanka.kb.cz nebo https://login.kb.cz do adresního řádku svého internetového prohlížeče.
- Uložte si naše stránky do záložek prohlížeče.
- Kontrolujte adresu stránek, na které se hlásíte z vyhledávače.
Nabídky levného zboží a podvodné e-shopy
Pokud narazíte na nabídku s výraznou slevou na značkové zboží, obchodníka si vždy prověřte. Podívejte se na jeho obchodní podmínky, kontakty a čerpejte z recenzí.
- Nikdy nezadávejte a nesdělujte své údaje o kartě ani jiná přihlašovací data.
- Nesdělujte ani nepřeposílejte své přihlašovací údaje do online bankovnictví včetně aktivačních a barevných (cronto) kódů.
- Kontrolujte, že odkaz do online bankovnictví opravdu vede na stránky vaší banky. Odkaz si ideálně uložte mezi oblíbené.
- Nepotvrzujte částky transakcí, které jste sami nezadali.
- Potvrzujte pouze takové transakce, o kterých víte a nepřemluvil vás k nim někdo například v rámci „lákavé“ nabídky po telefonu nebo reklamou na sociálních sítích.
- Banka od vás nikdy nebude vyžadovat vaše citlivé osobní, přihlašovací či karetní údaje formou SMS nebo e-mailu.
- Vždy pozorně čtěte všechny notifikace, které obdržíte do aplikace k potvrzení.
- Pokud nemáte jistotu, že vám skutečně volá zaměstnanec banky, využijte možnost ověření pomocí aplikace KB Klíč a KB+.
Pokud jste už podvodníkovi poskytli citlivé údaje nebo máte jen podezření na možný podvod, okamžitě nás kontaktujte.
- Podpora platebních karet: +420 955 512 230 nebo klientska_linka@kb.cz.
- Kontaktní centrum: 800 521 521 nebo kbplus@kb.cz.
- Obrátit se můžete také přímo na svoji pobočku.